Początki kolejnictwa w każdym z państw zaborczych przedstawiały się podobnie. Budowa linii kolejowych była początkowo finansowana ze środków prywatnych przez towarzystwa akcyjne. Ustawy regulujące zasady przyznawania koncesji i budowy linii kolejowych w Austrii wydano w 1836 r., w Prusach – w 1838 r. Planowany pierwotnie czas wykupu przez państwo tych inwestycji był dość odległy.
1. Akcja Krakowskiej Spółki Tramwajowej oraz kupony do akcji, 1900 r.,
C. k. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, sygn. 178, s. 1466 i 1467.
2. Statut Towarzystwa Akcyjnego Kolei Miejscowej Łupków – Cisna, Lwów, 1903 r.,
C. k. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, sygn. 178, s. 337, 338, 339, 340-341, 364, 367, 368, 369, 370.
3. Statuten der Lokalbahn Lemberg – Podhajce [Statut Kolei Miejscowej Lwów – Podhajce], Wien, 1905 r.,
C. k. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, sygn. 179, okładka i s. [okładka], 99, 100, 101-102, 103-104, 105-106, 107-108.
4. Protokół z piętnastego Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, ze sprawozdaniem za rok 1910, Lwów, 24 VI 1911 r.,
C. k. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, sygn. 180, s. 514, 515, 516, 517-518, 519, 521, 522-523.
5. Statut Towarzystwa Akcyjnego „Kolej Lokalna Drohobycz – Truskawiec”, Lwów, 1913 r.,
C. k. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, sygn. 180, s. 1422, 1423, 1424, 1425, 1426.
Dopiero w latach sześćdziesiątych XIX w. władze państwowe w pełni uznały znaczenie kolei, na co decydujący wpływ miały wydarzenia polityczne na kontynencie europejskim. Doceniono wówczas rolę transportu kolejowego w szybkim przemieszczaniu na masową skalę żołnierzy i uzbrojenia. Znaczenie tego nowego, bardzo efektywnego środka przewozu towarów i osób sprawiło jednak, że pierwotnie prywatne przedsiębiorstwa w dość krótkim czasie zostały upaństwowione, tak by władze bardziej efektywnie mogły wykorzystywać możliwości zastosowania transportu kolejowego do własnych celów gospodarczych czy strategicznych.