Edukacja dzieci szlacheckich
Podejście do edukacji dzieci szlacheckich zmieniało się wraz z ogólnymi zmianami kulturalnymi. Zależało to też od statusu materialnego i horyzontów umysłowych rodziców. W wieku XVI i pierwszej połowie następnego znajomość pisma i podstawowe przynajmniej wykształcenie było normą. Wielu przedstawicieli niezbyt bogatej szlachty traktowało zdobycie wykształcenia jako drogę do awansu społecznego. Wśród najmożniejszych szybko rozwijał się zwyczaj wysyłania dzieci w podróże zagraniczne, często połączone z nauką na prestiżowych uczelniach, szczególnie włoskich (katolicy) i niemieckich (ewangelicy), ale także innych. Przy czym z reguły studiów tych nie kończono zdobyciem tytułu naukowego. W kraju rosnące znaczenie nabierały kolegia jezuickie, a później pijarskie. Wiek XVIII, aż do jego drugiej połowy, był okresem głębokiej zapaści cywilizacyjnej, spowodowanej wojnami i towarzyszącymi im głodem i epidemiami. Analfabetyzm stał się wśród uboższej szlachty powszechny. Zmiany oświeceniowe przywróciły rangę szkolnictwu. Nie sposób tu nie wspomnieć o takich osiągnięciach w dziedzinie oświaty końcowego okresu istnienia Rzeczypospolitej jak rozkwit kolegiów pijarskich z Collegium Nobile na czele, znakomita działalność Korpusu Kadetów, a przede wszystkim powstanie i funkcjonowanie Komisji Edukacji Narodowej, pełniącej rolę pierwszego ministerstwa oświaty. Pozytywne skutki tych działań były wyraźnie widoczne w początkach XIX w. Wiek ten był, mimo ogromnych trudności spowodowanych przez działalność państw zaborczych, a szczególnie Rosji, okresem, w którym oświata odgrywała coraz większą rolę w społeczeństwie.
Zobacz też