10.30–12.00 PANEL | 10.30–12.00 PANEL: HISTORIA „NASZEJ MAŁEJ OJCZYZNY”, CZYLI MIEJSCE, ROLA I ZNACZENIE HISTORII LOKALNEJ I REGIONALNEJ | ||
Czas | Temat | Nazwisko | Afiliacja |
10.30–10.45 | Historia regionalna skarbnicą wzorców osobowych i postaw patriotycznych | dr hab. Jolanta Załęczny | prof. AFiB (Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Instytut Historii) |
10.45–11.00 | Zbudować tożsamość Mazowszanina. Znaczenie historii lokalnej oraz pomysły na nauczanie regionalistyczne o Mazowszu (na poziomie szkoły podstawowej) | Krzysztof Łukawski | (Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Instytut Historii) |
11.00–11.15 | „Dzieje bajeczne Łęcznej“. O historiograficznym powielaniu mitów w tworzeniu historii lokalnej i jej nauczaniu | dr Robert Jop | (Archiwum Państwowe w Lublinie) |
11.15–11.30 | Rola i znaczenie akcji „II Most” oraz „III Most” w historii Polski i regionu | dr hab. Anna Pachowicz | prof. PWSZ (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie) |
11.30–11.45 | „Więcej znaczy worek szczęścia niż złota” — wychowanie moralne dzieci w świetle etnohistorycznych źródeł (z północnego Mazowsza) | dr hab. Bożena Józefów-Czerwińska | prof. AFiB (Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Instytut Historii) |
11.45–12.00 | Małe historie, lokalne wydarzenia w cyfrowym wydaniu — wirtualna podróż z portalem przystanekhistoria.pl | dr Rafał Leśkiewicz | (Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie) |
PRZERWA (10 min.) | |||
12.10–13.40 PANEL | 12.10–13.40 PANEL: HISTORIA LOKALNA I REGIONALNA W EDUKACJI SZKOLNEJ | ||
Czas | Temat | Nazwisko | Afiliacja |
12.10–12.25 | Nowoczesny podręcznik historii lokalnej dla uczniów szkół podstawowych | Karol Jacek Stachelski | (Stowarzyszenie na Rzecz Integracji i Promocji Powiatu Kolneńskiego) |
12.25–12.40 | Mazowsze — nie tylko Warszawa i Radom. Dzieje Iłży jako przyczynek do edukacji regionalnej w szkole podstawowej. Tożsamość ucznia w małym mieście | Ernest Nowak | (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Historyczny) |
12.40–12.55 | Stan wojenny w świadomości lokalnej młodzieży szkolnej w 40. rocznicę jego wprowadzenia | dr Paweł Glugla | (badacz niezależny) |
12.55–13.10 | „Śmierć naszym wybawieniem” — czyli o inskrypcjach i roli Izby Pamięci IPN Strzelecka 8 w edukacji regionalnej | dr Marta Milewska | (Oddziałowe Biuro Badań Historycznych IPN w Warszawie, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Instytut Historii) |
13.10–13.25 | Źródła do dziejów Szkoły Podstawowej w Łochowie w edukacji historyczno-regionalnej | Piotr Księżniakiewicz | (Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łochowie) |
13.25–13.40 | Wykorzystanie źródeł do powstania listopadowego z zasobu Archiwum Państwowego w Lublinie jako przykład edukacyjnej roli archiwów państwowych w kształtowaniu wiedzy o historii regionu | Edyta Targońska | (Archiwum Państwowe w Lublinie) |
PRZERWA (20 min.) | |||
14.00–16.00 PANEL | 14.00–16.00 PANEL: ŹRÓDŁA ARCHIWALNE DO HISTORII LOKALNEJ I REGIONALNEJ — CHARAKTERYSTYKA I MOŻLIWOŚCI ICH PRAKTYCZNEGO WYKORZYSTANIA | ||
Czas | Temat | Nazwisko | Afiliacja |
14.00–14.15 | Jakie archiwalia wybrać? Źródła do dziejów regionu na przykładzie materiałów z zasobu Archiwum Państwowego w Bydgoszczy Oddział w Inowrocławiu | dr Dariusz Chyła | (Archiwum Państwowe w Bydgoszczy Oddział w Inowrocławiu) |
14.15–14.30 | Czarownice, partacze, patrycjusze i inne tajemnice osady wśród trzcin i bagien, czyli możliwości działań popularyzacyjno-edukacyjnych na przykładzie historii dzielnicy Torunia — Mokre w świetle archiwaliów | dr Mateusz Superczyński | (Archiwum Państwowe w Toruniu) |
14.30–14.45 | Akta sejmikowe z ksiąg grodzkich chełmskich jako materiał do badań nad działalnością samorządową chełmskich rodzin szlacheckich — na przykładzie rodziny Orchowskich w XVII w. | dr Bartosz Staręgowski | (Archiwum Państwowe w Lublinie) |
14.45–15.00 | Europa i ziemie polskie w korespondencji Elizy z Branickich Krasińskiej | prof. dr hab. Alicja Kulecka | (Wydział Historii Uniwersytetu Warszawskiego) |
15.00–15.15 | W jakich archiwach prowadzić kwerendę? Źródła archiwalne do dziejów Mazowsza Północnego w okresie porozbiorowym i latach II RP (1795–1939) | prof. dr hab. Janusz Szczepański | (Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Instytut Historii) |
15.15–15.30 | Telegramy patriotyczne — zapomniany duch niepodległości jako źródło do historii Wielkopolski | Rafał Openkowski, Jakub Michalik | (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Historycznych) |
15.30–15.45 | „Gazeta Nowska” jako źródło do dziejów Nowego w latach 1919–1939 | Rafał Openkowski | (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Historycznych) |
15.45–16.00 | Źródła archiwalne dotyczące powstań śląskich w wersji online- portal Powstańcy Śląscy jako przykład tematycznego zbioru dedykowanego edukacji i popularyzacji zbiorów | dr Aleksandra Starczewska-Wojnar | (Archiwum Państwowe w Opolu) |
DYSKUSJA | |||
9.00–10.30 PANEL | 9.00–10.30 PANEL: ŹRÓDŁA ARCHIWALNE DO HISTORII LOKALNEJ I REGIONALNEJ — CHARAKTERYSTYKA I MOŻLIWOŚCI ICH PRAKTYCZNEGO WYKORZYSTANIA | ||
Czas | Temat | Nazwisko | Afiliacja |
9.00–9.15 | Kontekst polityczny małżeństw Piastów mazowieckich z pannami pochodzącymi z możnowładczych polskich rodów | Jan Jeż | (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) |
9.15–9.30 | Wydarzenia czasu pierwszej wojny światowej oraz wojny o granice na terenie Gminy Boguchwała według zachowanych materiałów archiwalnych | Anna Owczarska-Ożóg | (badacz niezależny) |
9.30–9.45 | Materiały archiwalne do dziejów getta warszawskiego jako przykład źródeł do historii małej ojczyzny | Marta Jaszczyńska | (Archiwum Państwowe w Warszawie) |
9.45–10.00 | Zapomniani Polacy z Kresów Wschodnich II RP z terenu Obwodu AK Gródek Jagielloński pod Lwowem — zesłańcy, ekspatrianci — obecni mieszkańcy Opolszczyzny ratujący Żydów podczas okupacji niemieckiej | Janusz Oszytko | (Wydział Archiwalny Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Opolu) |
10.00–10.15 | Archiwalia polonijne obwodu odeskiego: źródła nieznane lub mało znane | Julia Grozna, dr Niko Rergo | (Archiwum Państwowe Obwodu Odeskiego) |
10.15–10.30 | Źródła do badań nad historią Bolesławca przed 1945 r. — zarys problematyki | Dariusz Gołębiewski | (Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych) |
10.30–11.50 I. SESJA | 10.30–11.50 I. SESJA EKSPERCKA | ||
Czas | Nazwisko | Afiliacja | Temat |
[43'20"] | Radosław Poboży | (kustosz w Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej) | Dokumentacja filmowa w Archiwum AIPN jako źródło do badania historii lokalnej – opracowanie, interpretacja, wykorzystanie w projektach edukacyjnych |
[21'52"] | Daniel Siemiński | (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Szkoła Podstawowa im. Marii Skłodowskiej-Curie w Ruścu) | Historia regionalna w szkole — obowiązek, a może jednak przyjemność? |
[14'14"] | Marzena Kołakowska | (Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie, Szkoła Podstawowa im. Janiny Sieklickiej w Czernicach Borowych) Film | Wokół dworku w Chojnowie – edukacja, rozwój i integracja lokalnej społeczności |
11.50–13.30 PANEL | 11.50–13.30 PANEL: ŹRÓDŁA ARCHIWALNE DO HISTORII LOKALNEJ I REGIONALNEJ — CHARAKTERYSTYKA I MOŻLIWOŚCI ICH PRAKTYCZNEGO WYKORZYSTANIA | ||
Czas | Temat | Nazwisko | Afiliacja |
11.50–12.05 | Dlaczego materiały zgromadzone w Archiwum Stanisława Jankowskiego ps. „Agaton” warto wykorzystać w lekcjach o powojennej odbudowie Warszawy | Rafał Sztarski | (Archiwum Akt Nowych) |
12.05–12.20 | Wizyta Jana Pawła II w Trójmieście w czerwcu 1987 r. w świetle materiałów Służby Bezpieczeństwa — charakterystyka i możliwości praktycznego wykorzystania | Elżbieta Strehlau | (OA IPN w Gdańsku) |
12.20–12.35 [15'37"] | „Tak malować nie chcę i nie będę”. Sądeccy malarze w świetle źródeł archiwalnych z zasobu Archiwum Narodowego w Krakowie Oddział w Nowym Sączu — historia nie tylko regionalna | Agnieszka Filipek | (Archiwum Narodowe w Krakowie Oddział w Nowym Sączu) |
12.35–12.50 | Poezja i muzyka jako doskonałe źródło w edukacji regionalnej i historii lokalnej | dr Agnieszka Bednarz | (Badaczka niezależna) |
12.50–13.05 | Internet to My! Media społecznościowe jako narzędzie promocji archiwów | Paweł Czerniszewski | (Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie) |
PRZERWA (20 min.) | |||
13.30–15.45 II. SESJA | 13.30–15.45 II. SESJA EKSPERCKA | ||
Czas | Nazwisko | Afiliacja | Temat |
[11'20"] | Małgorzata Glinka | (Polsko-Niemiecka Szkoła Spotkań i Dialogu im. Willy'ego Brandta w Warszawie) | Moja dzielnica, moja ulica — Warszawa |
[17'30"] | Michał Hryciuk | (Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Siedlcach) | Siedlce wczoraj i dziś |
[21'44"] | Ireneusz Gajek | (Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Krasnem) | Krasne— niewielka miejscowość z wielką historią |
[24'46"] | Julita Gredecka | (Szkoła Podstawowa Przymierza Rodzin im. Jana Pawła II nr 112 w Warszawie) | Edukacja regionalna- z pamiętnika praktyka |
[18'26"] | Iwona Moczydłowska | (Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Siedlcach) | Stawiam na WebQuest |
[24'43"] | Anna Czajka | (Archiwum Główne Akt Danych — Centralne Laboratorium Konserwacji Archiwaliów) | Archiwum rodzinne w pudełku — jak bezpiecznie przechowywać nasze pamiątki? |
[9'52"] | Rafał Górny i Magdalena Morawska | (Archiwum Główne Akt Danych) | Ciekawostki pracy archiwalnej |
DYSKUSJA i ZAMKNIĘCIE KONFERENCJI | |||